سبزه قبا

سبزه قبا

نکته ها و خبرها
سبزه قبا

سبزه قبا

نکته ها و خبرها

چرا در تابستان خشن می‌شویم؟

چند پیشنهاد برای کارفرما‌ها و کارمندان
بالا رفتن دمای هوا می‌تواند بدن ما را دستخوش تغییرات بسیاری کند. این تغییرات همیشه هم جسمی نیستند؛ هوای گرم، روان ما را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. به یکی از این تاثیرات، افزایش خشونت و علائم رفتاری‌ای است که به عقیده محققان در شرایط اقلیمی مناسب کمتر به سراغ ما می‌آیند .   
هوای گرم به شیوه‌های مستقیم و غیرمستقیم بر روان ما تاثیر می‌گذارد و با تقویت نوعی احساس خصومت و پرخاشگری در افراد و افزایش اندیشه‌های خصمانه، واکنش‌های نابهنجاری را در آن‌ها به‌وجود می‌آورد. دانشمندان سال‌هاست که برای اثبات این ادعا تلاش می‌کنند و تحقیقات پیاپی آن‌ها در 10‌ساله اخیر بر همان ادعای قبلی صحه گذاشته است که «خشونت و جنایت در مناطق گرم جهان بیشتر از مناطقی که شرایط مساعد آب‌وهوایی دارند اتفاق می‌افتد.» این ادعای دانشمندان به نگرانی جهانی تبدیل شده و محققان سعی کرده‌اند که هر یک در کشورشان چنین آزمایشی را انجام دهند. برای مثال آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که در مناطق این کشور که هوای گرم‌تری دارد، آمار جنایات به شکل قابل‌تأملی بالاتر است. آن‌ها می‌گویند، آدم‌هایی که در هوای مساعد زندگی می‌کنند عادات بد رفتاری کمتری دارند و بیشتر می‌توان از آن‌ها انتظار رفتار منطقی داشت. دانشمندان معتقدند، ساکنان مناطق خنک‌تر آدم‌های صادق‌تر و بی‌شیله‌پیله‌تری هستند. فرضیه آن‌ها که «فرضیه گرما» نام گرفته، می‌گوید هوای گرم آدم‌ها را تحریک‌پذیرتر و خشم و برانگیختگی را در آن‌ها تقویت می‌کند.



 چگونه در گرما کار کنیم؟

برای بسیاری از ما، تابستان زمان خوبی برای گردش در عصرهای بلند تابستانی و زمان مناسبی برای سفر کردن و غذاخوردن در فضای آزاد است. اما برخلاف عده‌ای که تابستان را فصل فراغت و لذت می‌دانند، این 3 ماهه برای برخی افراد زمانی ناخوشایند و طاقت‌فرساست. کسانی که در محیط‌های کاری گرم مجبور به انجام کارهای سخت و پرتحرک هستند، بدون شک کمترین لذت را از تابستان می‌برند. برای آن‌ها این فصل از مشکلات جسمانی، خستگی و استرس‌هایی انباشته است که همگی از گرما ناشی می‌شوند. کارکردن در محیط گرم استرس‌هایی را به همراه دارد. این استرس‌ها و تاثیرات روانی ممکن است گاهی به خاطر افزایش تعریق بدن به‌وجود بیایند یا گاهی از قرار گرفتن بلندمدت زیر نور گرم خورشید حاصل شوند. تغییر در سرعت وزش باد و تغییرات دیگری که در شرایط اقلیمی رخ می‌دهد، عواملی‌ هستند که جسم و روح افراد را با خود درگیر می‌کنند. بدون شک در این شرایط افرادی که سابقه فشار خون یا بیماری قلبی هم دارند، بیشتر از دیگران آزار می‌بینند و تحت‌تاثیر این شرایط قرار می‌گیرند. بدن ما در مواجهه با گرما به شیوه‌های مختلفی واکنش می‌دهد. تغییرات تنفسی، تعریق، تغییر در جریان خون و... می‌تواند برخی از واکنش‌های ظاهری بدن به هوای گرم باشد.



   چند پیشنهاد برای کارفرما‌ها

انجام کارهای سخت و پرتحرک در گرم‌ترین مناطق، مسئله‌ای نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت. اختلالات ناشی از گرما، هم می‌تواند برای کارمندان مشکل‌ساز شود و هم کارفرما‌ها را به دردسر بیندازد. شاید در برخی مناطق نتوان برای خنک شدن هوا کار زیادی انجام داد اما با رعایت برخی نکات بهتر می‌توان اوضاع را مدیریت کرد.

گرما را کنترل کنید: یکی از پیشنهاد‌ها، استفاده از راهکارهای مهندسی کنترل است. به این طریق با رعایت چند نکته ساده می‌توان اوضاع را تا حدودی بهتر ساخت:
  •   در مکان‌هایی که بیشتر در معرض گرما هستند، سیستم مناسب تهویه را برقرار کنید.
  •  منبع گرما را بپوشانید تا گرمای کمتری به منطقه نفود کند.
  •  منافذ نشت بخار را از بین ببرید.
  •  سعی کنید به جای استفاده از نیروی انسانی، در کارهایی که قابلیت انجام شدن با ماشین‌ها را دارند، از وسایل مکانیکی استفاده کنید.



   آموزش دهید

کارمندان باید با تهدیدهای گرما آشنا شوند و علائم ناشی از اختلالاتی را که گرما دلیل اصلی‌شان است، بشناسند. وقتی دمای بدن ما بالا می‌رود، شرایط برای بروز استرس ناشی از گرما فراهم می‌شود. استرس ناشی از گرما مشکلات دیگری را هم در پی دارد. خستگی، گرمازدگی، بی‌رمقی، گرفتگی عضلات، بیحالی و اگزما همه از مشکلاتی هستند که به خاطر گرم شدن هوا به‌وجود می‌آیند. اغلب آدم‌ها نشانه‌های این اختلالات را با هم  اشتباه می گیرند و فکر می‌کنند که برای درمان تمامی آن‌ها می‌توانند از یک راهکار استفاده کنند. اما شناخت این عوارض و راه درمان‌شان مسئله مهمی است که باید از آن آگاه شد. کارفرماها باید بعد از استخدام افراد برای کار کردن در محیط‌های گرم، در جلساتی آن‌ها را آگاه کنند و آموزش‌های لازم را به آن‌ها بدهند.



   وزن کنید

افراد در وزن‌های مختلف به شکل متفاوتی با محیط کنار می‌آیند. برای کارفرمایان کارخانه‌ها و کارهای سخت، لازم است که از وزن کارکنان‌شان آگاه باشند. آن‌ها با آگاهی از اینکه افراد چاق بیشتر از گرما آسیب می‌بینند و به تبع کم‌تحمل‌تر می‌شوند، باید مسئولیت کارها را تفویض کنند. گرما برای همه سخت است اما محول کردن کارهای پرتحرک و سخت به آدم‌های چاق‌- آن هم در گرم‌ترین نقاط- هم می‌تواند به آنها آسیب بزند و هم با بیمارشدن‌شان سرعت انجام کار را تحت‌تاثیر قرار دهد.



خنک بپوشید، بنوشید

 خنک بپوشید: لباس‌های خنک و کم‌وزن بپوشید و سعی کنید لباس‌هایی از پارچه کتان نازک انتخاب کنید تا تعریق‌تان را بیشتر نکند. اگر در فضای باز کار می‌کنید استفاده از کلاه‌های آفتاب‌گیر نخی یا کتان هم می‌تواند کمی از آفتاب‌خوردگی سر و صورت‌تان جلوگیری کند.

  خنک بنوشید: خستگی یکی از شایع‌ترین مشکلات ناشی از گرماست. این اختلال در شرایطی اتفاق می‌افتد که افراد به انجام کارهای سخت مشغولند و تعریق بالایی دارند اما در مقابل به میزان کافی آب نمی‌نوشند. برای توصیف این وضعیت می‌توان تنها از 3 واژه استفاده کرد: خیس، رنگ‌پریده و خسته. این اختلال نشانه‌هایی چون تعریق، بی‌انرژی‌شدن و خستگی زیاد از حد، حالت تهوع، بالا رفتن دمای بدن و رنگ‌پریدگی دارد. برای برطرف کردن این مشکل تنها باید در هوای خنک دقایقی استراحت کرد و نوشیدنی‌های خنک بدون کافئین را مصرف کرد. بهترین پیشنهاد برای کاهش آسیب‌های گرما آب خنک است اما نوشابه‌های خنک هم توصیه بدی برای این شرایط نیست. نوشیدن آب فقط در زمانی که احساس تشنگی می‌کنید برای‌تان لازم نیست بلکه شما هنگامی که به کارهای سخت و پرتحرک در هوای گرم مشغول هستید بیشتر به آن نیاز دارید. اگر آدم‌ها در شرایط طبیعی در تابستان به حدود 12 لیوان آب احتیاج دارند، بدن کسانی که فعالیت بدنی بیشتری دارند و در محیط گرم‌تری هستند قطعا به میزانی بیشتر محتاج است.

  برنامه‌ریزی کنید: شاید لازم باشد که در گرم‌ترین روزهای سال کمی برنامه کارتان را تغییر دهید. اگر برای‌تان ممکن است کارهای سخت را برای ساعات خنک‌تر روز بگذارید. با آگاهی از برنامه هواشناسی می‌توانید برنامه دقیق‌تر و عملی‌تری داشته باشید. در این شرایط لازم است که ساعات کاری‌تان را به بخش‌های مختلف تقسیم‌بندی کنید. این تقسیم که براساس میزان گرمی هوا صورت می‌گیرد، مسئولیت‌های شما را هم چند بخش کرده و کار کردن را برای‌تان راحت‌تر می‌کند. کارهای سنگین‌تر را برای ساعات خنک‌تر بگذارید و در ساعات گرم‌تر کارهایی را انجام دهید که تحرک بالایی را از شما طلب نمی‌کنند.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد