سبزه قبا

سبزه قبا

نکته ها و خبرها
سبزه قبا

سبزه قبا

نکته ها و خبرها

افزایش آمار ایدز بین زنان ایرانی (موج سوم ایدز )

داخلی  »  گزارش  »  اجتماعی

افزایش آمار ایدز بین زنان ایرانی

تجارت زنان «ویژه» در خیابان با کالای «ایدز»

کد مطلب : 94638 15 آبان 1390 ساعت 16:07

فرارو- زنانی هستند که ویژه‌اند. مأمن آن‌ها خیابان است. درآمدهایشان از راه‌های غیرقانونی و غیراخلاقی به دست می‌آید؛ اما نه زندان و نه بازپروری، هیچ کدام دوای دردشان نیست. بسیاری‌شان به آسانی دست از خیابان نمی‌کشد و مأمنی بهتر از کوچه،‌ پس کوچه‌های شهر پیدا نمی‌کنند. هرچند می‌دانند ویروس ایدز مثل سمی مرگبار، بینشان شیوع یافته است و هر روز که می‌گذرد یک قدم به مرگ نزدیک‌تر می‌شوند.

به گزارش فرارو؛ مدیران سازمان بهزیستی کشور، فرآیند بازپروری زنان ویژه را سخت و زمان‌بر می‌دانند. هر سال هزار زن آسیب‌دیده در مراکز بازپروری ساماندهی می‌شوند ولی بعد از مدتی، 30 درصد این افراد بار دیگر به خیابان‌ها باز می‌گردند و حرفه پیشین خود را از سر می‌گیرند.

این زنان بین 20 تا 40 سال سن دارند و متأسفانه میانگین سنی‌شان هر سال جوان‌تر می‌شود و با اینکه بیشتر در کلان‌شهرها هستند، اما در شهرستان‌های کوچک‌تر هم پیدا می‌شوند.

زنان خیابانی با اختلالات روان‌شناختی، خودکشی و اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند و مسؤولان می‌گویند: «اعتبار لازم برای توانمندسازی آنان، همچنان کم است.»

افزایش آمار ایدز بین زنان ایرانی
به تازگی اعلام شده است که آمار ابتلا به ایدز در میان زنان ایرانی، افزایش یافته است. یکی از رؤسای وزارت بهداشت در بخش مدیریت بیماری‌هایی واگیردار، روابط جنسی پرخطر را مهم‌ترین عاملی می‌داند که در سال‌های اخیر بر شمار زنان مبتلا به ایدز افزوده است.

آمار ثبت شده از سال 65 نشان می‌دهد که ارتباطات جنسی کنترل نشده، علت بیماری 10درصد از مبتلایان به ویروس ایدز محسوب می‌شد. این آمار در سال گذشته با افزایشی تصاعدی همراه بود و به 21.1 درصد رسید.

همچنین بر اساس اظهارات دکتر عباس صداقت، مبتلایان به ویروس HIV در زمان ابتلا، بین 25 تا 34 سال، سن دارند و این نشان از وجود آسیب‌های اجتماعی، میان جوانان از همان زمان اشتغال به تحصیل است.»

آلودگی 40 درصد مبتلایان ایدز از طریق روابط جنسی
رئیس مرکز تحقیقات ایدز در مصاحبه‌ای گفته است: «99 درصد بیماران جدیدی که در تهران در بیمارستان امام خمینی، به من مراجعه می‌کنند، از طریق روابط جنسی به ویروس ایدز مبتلا شده‌اند، اما میزان کشوری ابتلای جنسی ایدز حدود 40 درصد است؛ در عین حال تعداد زنان باردار مبتلا به این ویروس نیز در حال افزایش است.»

مینو محرز، آمارهای جدید شیوع ایدز در کشور را نشان موج سوم ایدز، یعنی شیوع جنسی آن می‌داند که هر سال به تعداد مبتلایان از این طریق، افزوده می‌شود.

آمار رسمی وزارت بهداشت، از شناسایی 23 هزار و 125 فرد آلوده به ویروس ایدز در کشور خبر می‌دهند، اما آمار تخمینی براساس فرمول‌های بین‌المللی تعداد واقعی مبتلایان را بین 80 هزار تا 120 هزار نفر عنوان می‌کنند. بر این اساس تا کنون تنها یک چهارم و یا یک پنجم از تعداد واقعی مبتلایان شناسایی شده‌اند.

محرز گفته است: «کشورهای غربی به این دلیل توانستند شیوع جنسی ایدز را کنترل کنند که به طور کاملاً شفاف و بی‌پرده مسائل را برای مردم بازگو کردند و آگاهی جامعه و جوانانشان را بالا بردند، در صورتی که در کشور ما صحبت کردن شفاف در این مورد سخت است. اطلاع‌رسانی مداوم و مستمر نیز وجود ندارد و اگر این وضعیت ادامه یابد آینده بسیار نگران‌کننده‌ای در انتظار ماست.»
راهکارهای دولتی سال 85 خبر خوش تولید داروی گیاهی مبارزه با ایدز انتشار یافت؛ در حالی که قرار بود این دارو به صورت انبوه‌ تولید شود و در اختیار مراکز درمان‌ و مشاوره‌ ایدز قرار گیرد، یک عضو کمیته کشوری ایدز فاش ساخت که دارو تأثیر موفق درمانی ندارد.

به این ترتیب مقابله با این بیماری خطرناک از مرحله درمان کامل به برنامه‌هایی رسید که انتقال ویروس HIV از طریق سرنگ‌های آلوده را کنترل می‌کرد. اما همچنان راه پیش پای موج سوم ایدز با روابط پرخطر جنسی باز است.

کارشناسان بر این باورند که برای شناسایی و کنترل و بهبود بیماران ایدزی در میان زنان خیابانی، نخست باید وجود این زنان و سپس شیوع بیماری بین آن‌ها به رسمیت شناخته شود.

اما در سالی که رئیس پلیس تهران اعلام می‌کند، تنها 100 زن خیابانی در شهر وجود دارد، مبارزه با این بیماری در سطح اول گره می‌خورد و به هیچ وجه به مراحل بعدی نمی‌رسد. 

بنابر نظر متخصصان، با چنین نگرشی نه می‌توان زنان وِیژه را از خیابان‌ها دور کرد و به زندگی عادی بازگرداند و نه توفیقی در زمینه کنترل موج سوم ایدز حاصل خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد